Ungefär en halvtimme från Helsingfors centrum, inklämd mellan Tusbyleden och Ring III, döljer sig ett idylliskt litet område med äldre trähus, knotiga äppelträd och pittoreska miljöer. Även om man kan höra motorvägens brus i bakgrunden känns det som att man rest bakåt i tiden när man stiger in på Kyrkoby skolas gård. Det röda huset med vita knutar från 1837 är den äldsta skolbyggnaden i hela Finland som fortfarande används.
Det har blivit rast och barn i färggranna mössor och jackor väller ut ur byggnaden och jag stegar iväg mot skolans nyare del där musiksalen finns i årskurs 1-2:s klassrum. Jag får genast några nyfikna frågor när jag öppnar dörren och eleverna får syn på kameran runt min hals.
– Vem är du?
– Ska du fota oss?
– Kan du fota mig? frågar en flicka ivrigt och när jag svarar ja springer hon iväg för att borsta håret innan körklubben ska börja.
Intresset för körklubben i Kyrkoby skola har glädjande nog varit rätt så stort. Totalt 16 barn i årskurs 2-6 deltar varje vecka. Lärare Maria Kotilainen har delat in barnen i två grupper som övar var för sig, delvis på grund av coronan och delvis för att tidpunkten ska passa så många som möjligt.
När Resonans besöker skolan en eftermiddag i början av oktober har en av grupperna precis avslutat sitt mellanmål och flyttat in i musikklassen där ett piano och några gitarrer klämts in tillsammans med de små pulpeterna. Körövningen inleds med startsångerna då barnen får gå runt i klassrummet och göra olika rörelser, hoppa och skutta medan de sjunger. Bakom pianot står Kotilainen och spelar och sjunger med. Därefter får barnen leka en lek där alla får stanna i tur och ordning och göra någon posé, varefter de andra får gissa vad man föreställer.
– Är det en dansare, en balettdansare? Nej konståkare förstås, gissar barnen när en flicka poserar med ett ben högt upp i luften.
Efter en stund känns barnen uppvärmda och de får ställa upp på rad längt bak i klassrummet.
– Nu får ni ta och sjunga drrrr, vi sjunger legato så att tonen glider uppåt och neråt, säger Kotilainen.
– Nämen nu fastnade Lottas drag-kedja så nu får ni härma den, den låter ganska knyckig så det blir ett stackato-drrr!
Därefter får eleverna härma kattungar och plötsligt är klassrum-met fullt av gnyende små kattungar. Katttemat går hem och eleverna får sjunga blinka lilla stjärna, men på mjau.
– Nu blir katten arg, hur låter den då?
Åtta arga katter jamar på.
– Och sen får ni tänka er att katten ätit tuggummi, hur låter en tuggummi-katt tror ni? Jamandet blir segt och trött och eleverna fnissar.
– Kan vi göra en operakatt nu, säger en flicka ivrigt och får genast gehör bland sina kompisar. En grupp med operakatter gestikulerar vilt och hela klassen tar i för att låta som operastjärnor.
– Kommer ni ihåg vad det heter på musikspråket när man sjunger svagt och sen går mot starkare? Crescendo eller hur.
Barnen får sjunga sitt namn med crescendo och sen diminuendo och sen har det blivit dags att sjunga en sång, ”Folken på jorden har olika färg”.
Lekar varvas med sång
Körledare Maria Kotilainen berättar att hon ofta dragit ihop skolkörer till Skolmusik, men att skolan inte haft någon mer bestående kör.
– Tidigare har körerna mera varit av projektnatur. Vi har också samarbetat med Mårtensdals skola och ordnat gemensamma konserter. Jag hoppas att vi kan fortsätta med den här körklubben också i fortsättningen om intresse finns.
Kyrkoby skola i Vanda har 51 elever detta läsår, och av dem sjunger 16 i körklubben. Kotilainen håller med om att det är en rätt bra siffra som indikerar att intresset för körsång verkar vara ganska högt.
– Skolmusik är moroten för de fles-ta och när det inte blev av i våras var det många som ville haka på igen. Och så har vi några tvåor som ville komma med och testa efter att storasyskonen varit med. Jag hoppas att barnen tycker att kören i sig självt är rolig, även om Skolmusik lockar.
Kotilainens sångare är en blandad skara där en del klarar av att hålla ton och till och med kan sjunga i stämmor.
– En del sjunger mera med glädje. Alla är på lite olika nivå men de är hemskt ivriga, vilket är roligt. Det är främst koncentrationen vi får jobba med och därför varvar jag mycket lekar med sång.
Maria Kotilainen upplever att stödet från Kör i skolan varit nyttig för henne då hon inte vanligtvis arbetar som dirigent. Själv är hon klasslärare och specialiserad på musikpedagogik.
– Under den första Zoom-träffen med Mia Makaroff och de andra ledarna fick jag en hel del inspiration och värdefull info om hur man ska arbeta med barngrupper. Det är bra med handledning och utbildning.
För Kotilainen har det största problemet varit att hitta lämplig repertoar för körklubben, men det är också nå-gonting som projektet för tillfället jobbar med att åtgärda. Kotilainen berömmer ändå Skolmusikrepertoaren som hon ofta utnyttjar, eftersom den är nyskriven, mångsidig och trevlig att sjunga.
Kotilainen undervisar alla skolans elever i musik och hon har märkt att en del barn inte lärt sig klassiska barnvisor. I en del daghem sjunger barnen mycket, men det beror rätt mycket på personalen.
– En del barn har sjungit väldigt lite och jag har varit med om att en del barn inte kunnat orden till Bä bä vita lamm. Det är viktigt att barnen får sjunga redan i dagis och det som de lär sig där är guld värt för framtiden, säger Kotilainen.
Sjunga är roligare än vanlig skola
Vilka är då barnens favoritsånger?
– Se dej omkring säger Victoria och Isabella.
– Hej kompis säger Emil.
– Jag tycker nog mest om Round the globe, säger Ester.
Att sjunga i kör tycker alla barnen att är roligt. Det känns intressant jämfört med all annan undervisning.
– Jag tycker om att sjunga och det är roligare än att bara gå i skolan, säger Victoria.
De sjunger ibland på musiktimmarna men mest i kören.
– Men jag brukar också sjunga på rasterna, säger Ester.
Alla barnen är överens om att musik är ett roligt ämne, även om matematik, handarbete och bildkonst också hör till favoriterna. De hoppas alla på att få åka iväg på Skolmusik på våren ifall det kan arrangeras.
Kören fortsätter med en annan sång från Skolmusikrepertoaren, nämligen Sopsorteringsreggae. Det är en rolig sång som lyckas vara pedagogisk och förklarande utan att bli långrandig. Kompet är speciellt kul att lyssna på, också som vuxen.
Fem kilo sopor kan bli bränsle till din bil, ta cykel så sparar du koldioxid.Tusen kilo papper är fjorton träd, en gammal ylletröja blir en mysig pläd!
Ingen pekar finger
Maria Kotilainen tycker att Kör i skolan är ett viktigt projekt och hon hoppas på att barn som deltar i körklubbar får känslan av att musik och körsång är roligt, och att de fortsätter odla ett intresse för musik. När barnen sjunger lär de sig nya ord och begrepp, så sång är också en effektiv inlärningsmetod. Kotilainen brukar ofta involvera sånger då hon undervisar i andra ämnen. Då känns det roligare för barnen som samtidigt får musicera.
Hon tycker också att det är väldigt smidigt att körklubben ordnas direkt efter skolan – och att den är gratis.
– Jag konkurrerar med så många andra hobbyer men det är verkligt fint att det här är gratis för då kan alla delta. Hem och skola har också fixat med mellanmål så barnen orkar sjunga efter skoldagen.
Maria Kotilainen säger att hon märker att barnen är glada under körklubben och att stämningen är avslappnad. Ingen pekar finger och det gör ingenting om man sjunger fel.
– Barnens entusiasm ger mig energi och bara man som lärare har bra material så känns övningarna meningsfulla för alla. Det är viktigt att alla får vara med och jag hoppas att stämningen och ivern hålls på samma höga nivå.