Foto: Linus Lindholm
Andrea Eklund slog an tonen för filmen Trollvinter i Mumindalen med öppningslåten Sommarlängtan som hon komponerade till text av Amanda Henriksson. Nu, fem år senare, har hon färdigställt inte bara en till öppningslåt utan hela filmmusiken till den nya Muminfilmen En ung Mumins äventyr som baserar sig på Tove Janssons klassiker ”Muminpappans memoarer”.
Det är finländska Filmkompaniet som är huvudproducent för filmen, med polska Animoon som minoritetsproducent. Filmen hade premiär i Sverige den 25 februari. Finlandspremiären är en månad senare, den 25 mars.
Det har varit ett krävande men roligt projekt att ro iland, berättar Eklund för Resonans.
– Jag har jobbat i flera månader med projektet, både med förberedelser och med själva komponerandet. Det har varit väldigt utmanande men samtidigt väldigt roligt.
Utanför Filmstaden Sergel (vid Hötorget, Stockholm), efter biopremiären i fredags. Foto: Privat
Filmen berättar om den unga Muminpappan. Eklunds andel utgörs av 67 minuter orkestral musik, och för det mesta består soundtracket av symfonisk orkestermusik åt det pampigare hållet.
– Det är ju ändå en äventyrsfilm, säger Eklund skrattande.
Liksom i den förra filmen är öppningssången resultatet av ett samarbete mellan Andrea Eklund och Amanda Henriksson där Eklund komponerat medan Henriksson stått för texten. Eklund har också sjungit in själva låten som heter ”Havet kallar” på svenska och ”Waves of the Ocean” på engelska.
Eklund har också komponerat och sjungit in några folkliga sångslingor till filmen, däribland Mårrans klagovisa.
– I den har jag försökt hitta Mårran inom mig!
Att skriva musik för en hel film är inte någonting man gör i en handvändning, berättar Eklund. Innan hon satte i gång med själva komponerandet behövde hon förbereda sig grundligt.
– Jag tog kurser och förkovrade mig i helt nya digitala verktyg. Då man skriver musik för film är det en hel del teknik inblandad, och jag måste säga att förberedelserna var tyngre än själva komponerandet. När jag väl kunde sätta i gång med musiken kändes det härligt.Samtidigt hade jag tur i oturen då jag under rådande pandemi hade tid att fördjupa mig i det här projektet. Och jag känner mig också lyckligt lottad att som musiker ha varit sysselsatt under den här tiden.
Musiken stöder filmens handling
För Eklund inleddes processen med att hon läste och lyssnade på boken som filmen baserar sig på, Muminpappans memoarer, och sedan fortsatte hon med manuset. Efter att en första version av filmen var färdig, satte hon igång med komponerandet.
– Under båda filmproduktionerna har jag som kompositör fått tydliga direktiv från regissör Ira Carpelan gällande hurudan stämning och atmosfär hon önskar att musiken ska förmedla i de olika filmscenerna. Jag har sedan försökt översätta karaktärernas känslor och tankar till musik som stöder handlingen. Musiken har influenser från olika stilar och det finns till och med en del barocktongångar. Men det är en hel del folkliga melodier som jag tycker att passar ihop med det nordiska i Mumin.
Efter att Eklund komponerat de första 20 minuterna av musiken, skickade hon in det till regissören Ira Carpelan.
– Det var kanske den mest nervösa stunden under produktionen, och jag tänkte att det får bära eller brista. Men regissören var genast väldigt nöjd med musiken och då kunde jag dra en lättnadens suck och fortsätta arbetet. Under processens gång gjordes naturligtvis en del ändringar innan allt fann sin slutliga form.
När all musik var färdigkomponerad spelades den in av The City of Prague Philharmonic Orchestra, som spelar in mycket filmmusik. Hela soundtracket till En ung Mumins äventyr spelades in live, vilket i dagens läge inte är en självklarhet. Under inspelningssessionerna var Eklund med på distans och lyssnade.
– Det blir allt vanligare att man använder sig av virtuella instrument i film- och tv-musik så jag uppskattade verkligen att få spela in musiken med en liveorkester. När riktiga musiker spelar får musiken ett nytt liv och då jag fick höra orkestern framföra mina kompositioner var känslan överväldigande. Det var mycket tankar, känslor och nervositet under inspelningarna!
Då Eklund för drygt fem år sedan fick frågan om hon ville komponera öppningssången för Trollvinter i Mumindalen blev hon förvånad, och när hon blev tillfrågad att komponera all filmmusik för följande film kändes det smått overkligt.
– Jag blev ganska chockad! Det känns som ett ganska stort hopp från det jag gjort tidigare. Men jag är väldigt tacksam över den här möjligheten och jag är väldigt nöjd med slutresultatet. Dessutom var det roligt att få feedback från orkestern i Prag som tyckte att soundtracket var ett av de roligaste de spelat in på hela året.
Hur ser du på framtiden, är det filmmusik du vill satsa på?
– Mitt intresse för filmmusik och att fortsätta jobba med det har väckts, men samtidigt finns det många saker som intresserar mig i musikbranschen. Jag har jobbat mycket med körer, som dirigent, arrangör och kompositör och det ligger mig fortfarande varmt om hjärtat. Jag tar framtiden som den kommer och håller dörrarna öppna.